tiistai 6. elokuuta 2013

Hääkakkuja ja dogwood tutoriaali

Tällaiset ihanan erilaiset hääkakut saimme miehen kanssa tehdä pari viikkoa sitten. Morsiuspari oli tehnyt aivan upean kakkutelineen ja meidän tehtävänä oli askarrella siihen sopivat kakut. Toiveena oli suht yksinkertaiset valkoiset kakut ja morsiusparin kakkuun koristeeksi pöllöpariskunta. Kakkuihin toivottiin jotain valkoista kuviointia. Pelkästään puhtaanvalkoisten kakkujen sijaan, päädyin tekemään kakkujen päälle pienet kukkaoksat, mielestäni ne sopivat hyvin yhteen maanläheisen kakkutelineen kanssa. Oksiksi valikoitui dogwoodin oksat, koska sen kukat ovat kauniin yksinkertaiset ja jotenkin värisävy sopi hyvin myös telineen sävyihin. Dogwood on käsittääkseni suomeksi Kanukka, tosin kanukkaa googlettaessa vastauksiksi tulee hyvin erinäköisiä pensaita, kuin mitä tuo dogwood tree on.


Pöllöt sekä puunrunko on tehty muotoilusuklaalla päällystetystä riisimuromassasta. Koriste on kokonaisuudessan supertaitavan mieheni käsialaa, intohimoisena lintubongarina hän sai kunnian askarrella ne :)



Kakkuja oli yhteensä 6 kpl ja jokaisessa eri kuvionti koristeena.



Dogwoodin kukka:
Kukan keskuksen tekeminen on hieman aikaa vievää puuhaa ja saattaa alkuun riipiä hermoja, mutta lupaan, että kärsivällisyys kannattaa :) Oikea kukan keskusta näyttää tältä. Keskusta muodostuu pienistä kukista, osa on nupuilla ja osa jo auennut.

Tekniikan selittäminen on hieman hankalaa joten nyt seuraakin kunnon kuvasulkeiset, toivottavasti näiden kuvien avulla saa selvän siitä, miten nuo keskukset teen. Pyörittele pieni gum paste, kukkamassa, pallo. Pallo kannattaa lämmittää kunnolla, niin työskentely on helpompaa, massa venyy ja joustaa paremmin ja ei kuivahda ihan niin nopeasti.

Nipistele pinseteillä pallosta pieniä nuppuja, nipistämällä ja varovasti vetämällä massaa ulospäin yhtäaikaa.





Nipistele nuppua eri puolilta muotoillen sitä pyöreäksi pylvääksi.



Muotoile seuraavaa nuppua mahdollisimman lähelle edellistä.








Muotoile lisää nuppuja kunnes niitä on mielestäsi sopiva määrä.



Tässä vaiheessa nuput sojottavat jokaiseen ilmansuuntaan ja keskusta näyttää hieman epämääräiseltä. Seuraavaksi keskustaa muotoillaankin niin, että nuput saataisi suunnilleen samalle tasolle vierekkäin. Ota keskimmäisestä nupusta varovasti kiinni pinseteillä ihan juuresta.


ja työnnä sitä varovasti sisäänpäin, kohti massapallon keskustaa.



Ota taas varovasti kiinni seuraavasta nupusta


ja työnnä sitä varovasti sisäänpäin.


Tee samoin kaikille keskellä tai muista kohollaan oleville nupuille. Reunoilla olevia nuppuja voi varovasti vetää ulospäin, jos ne tuntuvat jäävän liian matalalle.


Muotoile lopuksi sormin varovasti nuput yhteen.


Taivuta rautalangan päähän pieni koukkua ja kasta se elintarvikeliimaan.


Työnnä koukku varovasti massapallon sisään, varoen liiskaamasta juuri muotoiltuja nuppuja.


Painele massaa varovasti pallon alaosasti kiinni rautalankaan. Varo myös puhkomasta koukkua toisesta päästä keskustaa läpi.


Jos koukun työntäminen tuntuu hankalalta ja nuput meinaavat liiskaantua, voi pinsettejä käyttää apuna. Pidä pinseteillä varovasti kiinni keskimmäisestä nupusta ja samalla työnnä varovasti rautalankaa keskustan sisälle.


Jos tuntuu siltä, että keskustan alaosaan jää liian suuri pallo massaa, voi sitä varovasti nipistellä pois. Näin keskusta ei jää liian pullottavaksi.



Muutaman nupun voi leikata auki, näin keskustaan saadaan pari puhjennuttakin kukkaa. Itse valikoin aina rumimmaksi jääneet nuput aukileikattaviksi :)





Anna valmiin keskusta kuivua ainakin muutama tunti ennen tomuttamista. Tomuttamiseen käytin vihreän sävyjä oak ja autumn green sekä keltaisista sunflower ja vanilla. Keskustan sisälle ja nuppujen juuriin vihreitä


ja nuppujen päihin keltaisia sävyjä.



Valmiiksi tomutetut keskustat :)


Tomuväri kiinnitetään keskustoihin höyryttämällä. Höyryttäminen myös syventää hieman sävyjä. Pyörittele keskustoja muutama sekunti kuumassa vesihöyryssä.


Anna valmiiden keskustojen kuivua rauhassa yön yli. Massa saattaa tuntua päältä kuivalta, mutta jos se on sisältä vielä pehmeää, irtoaa rautalanka koukku kun terälehtiä alkaa kiinnittämään niihin.

Piirrä leivinpaperille sopivan kokoinen ympyrä, taittele kahdeksaan osaan ja leikkaa pienen pisaran muotoon.


Kaulitse pala valkoista kukkamassaa ohueksi ja leikkaa siitä leivinpaperi muotin avulla pala.


Jos kukan malli tuntuu epäsymmetriseltä ja muuten oudolta, voi sitä saksilla leikata vielä sopivamman malliseksi.


Massan päälle voi hieraista pikkaisen maissitärkkelystä, niin se ei jää työkaluihin tai alustaan kiinni.


Ohenna terälehtiä pallotyökalulla suht voimakkain vedoin keskusta ulospäin kohti terälehtien reunaa.


Terälehtiin voi painella suonikuvioita, jos sopivaa silikonista suonimattoa löytyy, voi käyttää sitä tai alla näkyvää erittäin kätevää yleistyökalua. En valitettavasti yhtään muista mistä olen sen aikoinaan hankkinut, mutta se on hyvä yleistyökalu monien eri kukkien terälehtien suonittamiseen. Jos muuta sopivaa työkalua ei löydy käy puinen grillivarras tai hammastikkukin hyvin :)


Raavi jollain teräkärkisellä työkalulla terälehtien keskellä oleviin loviin repaleisen reunat. Hammastikku käy tähänkin hyvin :)


Pyöristä vielä varovasti pallotyökalulla terälehtiin hieman muotoa, pyörivällä liikkeellä kuvassa näkyvistä kohdista. Älä painele terälehden reunoilta, koska silloin se menettää kuppimaista muotoa ja koko terälehti vain levenee.


Käännä kukka ympäri ja painele hieman revittyjä lovia, niin, että ne taipuvat hieman alaspäin kukan nurjalle puolelle.


Sivele hieman elintarvikeliimaa kukan keskelle ja asettele keskusta paikalleen.


Painele kukkaa varovasti tiiviimmin kiinni keskustaan nurjalta puolelta varoen repimästä terälehtiä vahingossa rikki.


Asettele kukat kuivumaan ylösalaisin. Jos kukkia tekee enemmän, voi terälehtiä muotoilla kuivumaan hieman erilaisiin asentoihin ja näin valmiit kukat yhdessä näyttävät luonnollisemmilta.


Anna kukkien kuivaa, mielellään taas yön yli, ennen tomuttamista. Kukkien keskustaa sävytin aavistuksen vaaleanvihreällä ihan keskusta juuresta, sävy oli spring green. Terälehtien loviin käytin harmaan, pinkin ja ruskean sekoitusta.


Valmis kukka :)


t: M

sunnuntai 4. elokuuta 2013

Gerbera hääkakku

Heinäkuu oli hyvin kiireinen leivontarintamalla ja huipentui viime viikonloppuun, jona askartelin kaksiin häihin kerroskakut. Nyt onneksi hieman elämä rauhoittuu ja ehtii tekemään muutakin, kuin hikoilemaan keittiössä. Luvassa siis täälläkin tiheämpää postailua :)

Toinen viikonlopun hääkakuista tässä, toiveena oli yksinkertainen valkoinen kerroskakku turkoosin värisellä nauhalla ja gerberoilla koristeltuna. Nauhan väri meinasi tuottaa pientä ongelmaa, sain väriesimerkin sävystä, joka oli hieman tummempi turkoosi ja oikean sävyn värjäämisessä meni hetken aikaa. Testailin ensin sinisen ja vihreän sekoittamista, lopulta hyvä sävy löytyi wiltonin Teal pastavärin ja sugarflairin Navyn sekoituksella.


Gerberat on tehty gum pastesta ja niiden kanssa meinasi tulla pieniä ongelmia, kun kostean ja lämpimän ilman takia, ne eivät meinanneet kuivua millään. Normaalisti kukat kuivuvat vuorokaudessa täysin, nyt olivat vielä 48 tunnin jälkeenkin aavistuksen pehmeitä. 


Kukat on kiinnitetty kakun pintaan pikeerillä.


Tein myös muutaman valkoisen ja vaaleanpunaisen gerberan, mutta päädyin lopulta jättämään ne kakusta pois, kirkkaamman väriset kukat sopivat kakun väreihin paljon paremmin :)

t: M

torstai 25. heinäkuuta 2013

Muotoilusuklaa

Tässä vihdoin lupaamani tutoriaali muotoilusuklaan tekemisestä :) Muotoilusuklaan tekeminen itse on superhelppoa ja siihen tarvitaan vain kahta raaka-ainetta, suklaata ja maissisiirappia. Maissisiirappia tuppaa saamaan kaupoista erittäin huonosti, Behnfords Helsingin keskustassa myy sitä, hieman suolaiseen hintaan tosin, mutta onneksi pieni määrä riittää pitkälle. Dansukkerilta on tullut myyntiin uutuutena glukoosisiirappi, jolla maissisiirapin voi korvata. Itse en ole sitä vielä testannut, mutta käsittääkseni mittasuhteiden pitäisi olla samat kuin maissisiirapin kanssa.


Muotoilusuklaan tekemiseen tarvitset:
450 g sulatettua valkosuklaata 
120 ml maissisiirappia/glukoosisiirappia
metalli/lasikulho, niistä on helpompi saada kaikki suklaa kulhon reunoilta kaavittua
silikonilasta

Valkosuklaan sijaan voi käyttää maitosuklaata tai tummaa suklaata, tällöin siirappia riittää hieman pienempi määrä, itse jätän siirappimitan n. ruokalusikallisen verran vajaaksi. 



Kaavi lastalla kaikki siirappi ja kaada suklaan sekaan. Suklaan ja siirapin sekoittamisessa pitää olla huolellinen, kaikki suklaa pitää saada sekoitettua huolellisesti siirapin kanssa yhteen. Suklaa, joka ei sekoitu siirapin kanssa, kovettuu uudelleen suklaamurusiksi, kun massa on levännyt yön yli ja muruset jäävät ikävästi näkyviin muotoilusuklaassa. Jos seosta sekoittaa liikaa, alkaa suklaan rasva irtoamaan seoksesta ja siitä tulee öljyinen ja massa menee pilalle. Sula seos kovettuu hyvin nopeasti kun siirapin sekoittaa suklaaseen ja jos sitä sekoittaa yhtään liikaa, menee massa pilalle. 

Suklaata ja siirappia ei kannata vatkata yhteen, vaan käännellä silikonilastan kanssa, joka käännöksellä kaapien huolellisesti suklaata kulhon reunoilta. Toivottavasti seuraavasta kuvasarjasta saa jonkinlaisen kuvan siitä miten sekoitan massan ja miten seos alkaa muuttamaan koostumustaan :)









Tähän meni noin 10-13 käännöstä/kaapaisua, massa tosiaan jähmettyy hyvin nopeasti kun siirappi ja suklaa sekoittuvat keskenään. Alla olevassa kuvassa massa on valmista. Maitosuklaasta tai tummasta suklaasta tehty massa ei ole yhtä herkkää sekoittamisen kanssa kuin valkosuklainen, niitä voi huoletta sekoittaa rauhallisemmin ja huolellisemmin, ilman että suklaan rasva alkaa erottumaan. Valkosuklaa on jostain syystä paljon herkempää ja sen kanssa on oltava tarkka, että massaa ei sekoita yhtään liikaa.


Valmis massa ei ole vielä valmista muotoilusuklaata, vaan sen pitää antaa levätä ja rauhassa yön yli huoneenlämmössä kelmuun käärittynä.


Kun massa on levännyt yön yli, ei se vieläkään ole valmista muotoilusuklaata, vaan se pitää vielä vaivata valmiiksi massaksi :) Jos massaa on isompi määrä kannattaa seikata veitsellä pienemmiksi kappaleiksi ja pieni pala kerrallaan vaivata pehmeäksi, koska se on todella kovaa ja tiivistä, ennenkuin se vaivataan valmiiksi.




Kun massa on pehmentynyt, siihen ei minuuttia paria kauemmin mene, on se vihdoin valmista ja koostumus ja käsituntuma muistuttavat sokerimassaa :) Liian kauaa sitä ei kannata vaivata, koska massa on tehty suklaasta ja yksi sen harvoista haittapuolista on, että se pehmenee ja sulaa lämmössä kuten suklaa. Muotoilusuklaa on liian lämmintä, jos siitä rullaa pienen pötkön ja se ei pysy pöydällä pystyssä vaan lössähtää kasaan. Se ei onneksi ole pilalla vaan palautuu jälleen muotoiltavaksi, kun sen antaa jäähtyä hetken aikaa. Jäähtymistä voi nopeuttaa laittamalla lämmennyt massa jääkaappiin hetkeksi, ei kuitenkaan kannata unohtaa sinne pitkäksi aikaa, koska kuten suklaa, se kovettuu kivikovaksi ja muotoilu on taas vaikeaa. Valitettavasti sarjan viimeiset kuvat valmiista muotoilusuklaasta eivät onnistuneet, lisään tutoriaaliin toisen osan viikonlopun aikana, missä enemmän valmiin massan kanssa työskentelystä :)


Jos suklaata ja siirappia sekoittaa massan tekovaiheessa liikaa, alkaa tosiaan suklaan rasva erottua massasta ja siitä tulee öljyistä. Samoin käy, jos massaa alkaa vaivaamaan liian aikaisin, eli sen pitää oikeasti antaa levätä kunnolla yön yli. Jos massa alkaa näyttämään samalta kuin ylläolevassa kuvassa, on se valitettavasti pilalla ja siitä ei tulee enään muotoilusuklaata. Eli Älä Sekoita Massaa Liikaa :) 

t: M

Lakkiaiskakku antiikin Rooma teemalla

Noniin, lomat on jälleen vietetty, reissut reissattu ja palailtu arkirutiineihin. Reissuun lähtö oli jälleen kerran sen verran hektinen, että en ehtinyt lakkiaiskakustakaan kuvia laittamaan tänne. Kakku tuli työkaverille, jonka kiinnostuksen kohteisiin kuuluu historia ja erityisesti antiikin Rooma. Aikaa kakun tekemiseen ei ihan hirveästi ollut matkavalmisteluiden keskellä, joten päädyin hyvin yksinkertaiseen kakkuun.


Kakku on päällystetty Satin Icella ja Colosseum-reunus on tehty muotoilusuklaasta. Reunuksen tein kaulitsemalla muotoilusuklaa oikean mittaiseksi levyksi, painelin massaan tiilikuviot ja leikkasin aukot. Tämän jälkeen jäähdytin levyä jääkaapissa vartin verran, minkä jälkeen se oli erittäin helppo nostaa ja siirtää kakun reunoille.



Patsas on tehty riisimuromassasta ja muotoilusuklaasta. Riisimuromassasta tehtin ensin kartion mallinen aihio, jonka päälle muotoilusuklaata paineltiin ja hiljalleen muotoiltiin oikean malliinsa. Yläosan torso osuus on tehty PME:n muotilla ja sen päälle muotoilutyökaluilla muotoiltu hiukset. Muotoilusuklaan tein valkosuklaasta ja värjäsin wilton valkoisella värillä ja pikkiriikkisen lisäsin mustaa pastaväriä antamaan patsaalle hieman kipsimäistä sävyä :)

t: M